کارآفرینی می تواند نقش مهمی را در سرعت بخشیدن توسعه اقتصادی یک کشور ایفا کند. درکشورهای درحال توسعه نقش کارآفرینی درارتباط با ایجاد فرصت‌های خود اشتغالزایی و کاهش درصد بیکاری می تواند به مراتب مهمتر از کشورهای توسعه یافته باشد. در این راستا برخی از موسسات اعم از دولتی و غیر دولتی اقدام به تاسیس مراکزی نمودند تا بتوانند آموزش‌های لازم را به جوانان بدهند تا در فعالیت‌های کارآفرینی شرکت نمایند وشغل مورد نظر خود را انتخاب نمایند. در طول زمان، برخی از دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه ای در امر کارآفرینی و برنامه‌ریزی های مربوطه مشارکت داشته اند تا کارورزان و دانشجویان را با فضای کارآفرینی و صنعتی کشور آشنا سازند. ولی نقش کارآفرینان در این مراکزکم رنگ و یا کمتر دیده شده که لازم است دانشوران و دانش پژوهان به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری آنان بپردازند .

از طرفی در قلب هرکسب‌ وکار موفق یک ایده بزرگ وجود دارد. برخی از آنها به قدری ساده هستند که تعجب می‌کنیم چرا قبلا به فکر کسی نرسیده است. برخی از آنها هم به قدری تحول‌گرا هستند که تعجب می‌کنیم چگونه به فکر کسی رسیده است . اما این ایده‌های بزرگ یک حکم ثابت را اجرا نمی‌کنند و باعث می‌شوند بسیاری از کارآفرینان بالقوه این سوال رایج را از خود بپرسند: این ایده چگونه به ذهن کسی رسیده و ما چطور می‌توانیم همین ایده‌های جادویی را پیاده کنیم؟ برای پاسخ به این‌گونه سوالات، سراغ کارآفرینان مختلف خواهیم رفت و نظرات مختلف آن‌ها را در این مورد جمع‌آوری می کنیم. این کارآفرینان شامل صنعتگران، مشاوران، سرمایه‌گذاران و اساتید حوزه کسب‌وکار هستند که داستان‌های موفقیت بی‌شماری را شنیده‌اند یا داستان‌های موفقیت خود را ثبت کرده‌اند. آنها از هر منبعی، از معماهای روزانه گرفته تا احساسات موثر و ذهن ناخودآگاه خود الهام گرفته‌اند.

با نگاهی به عناوین چند سال اخیر، «نوآوری وشکوفایی»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «اصلاح الگوی مصرف»، «تولید داخلی، حمایت ازکار و سرمایه ایرانی»، «جهاد اقتصادی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد وفرهنگ با عزم ملـی و مدیریت جهادی» ، «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و«اقتصادمقاومتی ، تولید و اشتغال» ، «رونق تولید» و «جهش تولید» به جنبه‌های مختلفی از اقتصاد مقاومتی می‌توان دست یافت که ریشه اهمیت آن به «تحولات درون کشور» و «تحولات در عرصه بین‌المللی» بازمی‌گردد.

  با توجه به اهمیت این موضوع و با هدف بررسی متدهای بومی و بین المللی در عرصه اقتصاد و تببین راهکارهای مدیریتی و توسعه آفرین در مورخه 11 اسفند ماه 1401 هجری شمسی چهارمین همایش ملّی مطالعات جدید در کارآفرینی و مدیریت کسب وکار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و همچنین با حمایت مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده‌پردازی و تجاری سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزارخواهد گردید. امید است با اتکال به خداوند متعال و تلاش کمیته علمی، با برگزاری این کنفرانس بتوانیم گامی هرچند کوچک در راه اعتلای کشور عزیزمان برداریم.در این راه دست همه تلاش‌گران اجرایی و کلیه صاحبنظران علمی را به گرمی می‌فشاریم.